‘Met plezier naar de film’, La Fille Inconnue (2016), maandag 5 februari 2018: portret van een dokter.

Geplaatst op 18-01-2018  -  Categorie: Algemeen

België / Frankrijk. ‪Drama. ‪113 minuten / 106 minuten. Geregisseerd door Jean-Pierre Dardenne en Luc Dardenne, ‪met Adèle Haenel, Jérémie Renier en Olivier Gourmet.

 

‪Jenny is een jonge huisdokter met schuldgevoelens, omdat ze de deur van haar praktijkgesloten hield voor een meisje dat later dood wordt aangetroffen.lafilleinconnue1aWanneer ze van de politie hoort dat de identiteit van het meisje onbekend is, gaat ze op zoek naar haar naam. Beetje bij beetje brengt ze de waarheid aan het licht.

 

1.    Een morele situatie

De films van de gebroeders Dardenne plaatsen hun personages doorgaans in een morele situatie: of het nou een timmerman is die de moordenaar van zijn zoon in dienst neemt (Le fils), een wanhopige jonge vader die zijn kind verkoopt (l’Enfant), of een vrouw die haar baan alleen kan behouden als haar collega’s afzien van een bonus (Deux jours, une nuit).

In de film “La fille inconnue’ wordt een portret gemaakt van een dokter: Jenny, een jonge en betrokken huisarts uit een plaatsje bij Luik: zij wordt geplaatst voor een morele vraag.lafilleinconnue-2

 

Vroeger kende wij de huisarts, als iemand die bij je thuis kwam: tegenwoordig gebeurt dat nog maar weinig. Een huisarts, die in een arme volkswijk werkt, heeft dag in dag uit te maken met sociale, pijnlijke situaties: u kunt zich wel wat morele dilemma’s voorstellen!

 

 

 

2.    Karakteristiek van het werk van de gebroeders Jean-Pierre en Luc Dardenne

De broers Dardenne leggen zich enkele strenge regels op. Het is bijna een ‘formule’. (a) Regie, scenario en productie zelf in handen houden. (b) Het filmproces technisch zo eenvoudig mogelijk houden. (c) Een personage als uitgangspunt nemen, en niet een verhaal. (d) Acteurs en locaties zelf kiezen (en liefst onbekende), maar wel met een bekende actrice in de hoofdrol: de excellerende Adèle Haenel (*Paris, 1989).
lafilleinconnue-3

 

La fille inconnue in zijn huidige vorm is zo exact in elkaar gezet als een Zwitsers uurwerk. Knap gemaakte film, een soort minimaal art, geen opsmuk. Je kunt tijdens het kijken constateren, wat er komt kijken om een film te maken, de overgangen, de close ups, de acteurs die in de mise-en-scene worden gezet door de regisseur.

 

 

3.    Hoe kijkt u, hoe komt u tot een oordeel? Distantie en betrokkenheid.

De film is alledaags, het kan gewoon gebeuren in je eigen woonwijk in de stad. Zoals altijd bij de Dardennes draait het om de sociale processen die ze blootleggen. lafilleinconnue-4In dit geval: de immense kloof tussen zwart en wit, die nergens wordt benadrukt maar telkens weer opspeelt. De wat naïeve maar onverschrokken middenklasse-arts mengt zich al snel in werelden die ze wellicht liever niet zou kennen.

 

De regisseurs willen de kijkers niet voorschrijven hoe ze de film moet zien. Dat mogen ze zelf invullen, anders wordt het een propagandafilm. Zij willen de kijker de ruimte geven om zichzelf dingen af te vragen. Dat kan alleen door dicht bij de personages en het verhaal te blijven. Dan komt de rest vanzelf wel. Maar van deze film wordt door een recensent gezegd, dat je als kijker te veel wordt getroffen in je hoofd en te weinig in je hart.

Je kunt je afvragen, of je je voor maatschappelijke problemen pas echt kunt interesseren, als je via een casus empathisch kunt meevoelen met een individu. Voor de film van vandaag is een sociologische houding t.o.v. het alledaagse leven nodig, terwijl we toch zo graag psychologiseren bij onze werkelijkheidservaring.

Het gaat hier om een morele kwestie, die iedereen aangaat. Je wordt niet helemaal emotioneel ondergedompeld in het verhaal, je blijft op afstand kijken: zodat je al kijkend kunt nadenken, hoe je zelf in zo’n situatie zou handelen. De filmkijker zal zich afvragen of hij ook zo gehandeld zou hebben als de huisarts Jenny. We kunnen de kernvraag niet uit de weg gaan, hoe wij als Europeanen omgaan met immigranten en vluchtelingen.

 

4.    Discussievragen bij ‘La Fille Inconnue’

1)    Ervaart u ook dat ‘afstandelijk’ kijken u helpt u een moreel oordeel te vormen?

2)    Welke specifieke talenten moet een huisarts in een volkswijk hebben?

3)    Heeft u in de gaten, dat deze film met minimale middelen is gemaakt?

4)    Is er een persoon in de film, door wiens ogen u vooral probeert te kijken?

 

Paul Overmeer. Reacties naar: reemrevo.p.[antispam].@home.nl